Jak korzystać z sauny? Kto może, a kto nie powinien chodzić do sauny?

Wnętrze sauny

Sauna to niewielkie pomieszczenie, które najczęściej spotykane jest w strefach spa, w aquaparkach, na siłowniach itp. Korzystanie z niej ma korzystny wpływ na nasze zdrowie, jednak istnieją co do niej pewne przeciwwskazania i nie każdy może tam chodzić. Jakie są rodzaje sauny i jak z niej korzystać? Kto nie powinien chodzić na saunę, a komu jest wskazana?

Jakie są rodzaje sauny?

Sauna to niewielkie pomieszczenie, w którym spędza się przeważnie do kilkunastu minut. Panuje tam wysoka temperatura i określony poziom wilgotności. Po skorzystaniu z niej zaleca się wzięcie chłodnej kąpieli. Sauna bardzo popularna jest w krajach skandynawskich, tam są one budowane nawet w domach.

Sauna dostępna jest w kilku rodzajach. Wyróżnia się saunę suchą, w której temperatura powietrza wynosi od 60 do 110’C, a wilgotność 10 – 15%, saunę mokrą z temperaturą 50 – 65’C i wilgotnością na poziomie 20 – 40%. Jest jeszcze sauna parowa, w której temperatura powietrza jest na poziomie 45 – 55’C, a wilgotność to ok. 40%. Największy poziom wilgotności względnej występuje w łaźni mokrej i jest to aż 100%. Wymienia się jeszcze saunę na podczerwień, zwaną też infrared. Temperatura w niej jest na poziomie 30 – 60’C.

Kto może korzystać z sauny?

Sauna daje wiele korzyści zdrowotnych. Zalecana jest osobom, które cierpią na przewlekłe choroby, jak reumatoidalne zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa czy napięcie mięśni. Ulgę odczują także ci, którzy zmagają się z chorobami płuc, głównie chodzi o astmę oskrzelową i przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. Sauna pomaga także na niektóre schorzenia kardiologiczne. Wśród nich wymienia się nadciśnienie, dusznicę bolesną, niedrożność tętnic. Niektórzy saunę zalecają osobom z depresją lub innymi zaburzeniami. Korzystanie z niej pomaga też na bóle reumatyczne i podnosi wydajność i odporność organizmu.

Sauna – przeciwwskazania

Nie każdy powinien korzystać jednak z sauny. Wysoka temperatura i poziom wilgotności mogą niektórym osobom zaszkodzić. Na saunę nie powinno się chodzić będąc przeziębionym, mając gruźlicę lub ostry stan astmatyczny. Lepiej, by unikali jej ci, którzy mają niewydolność serca i krążenia. Wykluczająca jest też choroba wieńcowa, niedawno przebyty zawał czy przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych. Sauna nie jest wskazana również w ciąży, a także podczas występujących stanów zapalnych, przy chorobach wenerycznych, jaskrze, impotencji czy wrzodach.

Jak korzystać z sauny?

Chcąc wybrać się na saunę, należy odpowiednio się do tego przygotować. Najlepiej korzystać z niej wieczorem, ponieważ dla niektórych osób może być ona wyczerpująca. Nie jest natomiast wskazane wchodzenie do sauny po obfitym posiłku lub będąc głodnym. Odradza się też sesję po intensywnym wysiłku fizycznym. Przed wejściem należy wziąć prysznic i dobrze się wytrzeć. Jeżeli chodzi o ubranie, w miejscu tym obowiązuje strefa nagości, więc ciało nie powinno być okryte, aby sauna faktycznie spełniła swoje zadanie i usunęła z organizmu wszelkie toksyny. Należy też pamiętać, aby przed i po korzystaniu z niej umyć wodą siedzisko, by pozbyć się śladów potu.

You may also like